2012. április 11., szerda

Az első fotó

És akkor az első fotó... egy Tarte Tatin. Párizsban volt szerencsém megkóstolni az elsőt, és onnantól kezdve a hatása alá kerültem. Mint abszolút amatőr próbálkoztam több recepttel, kezdve ott hogy megmikróztam a fém csatos tortaformát az almákkal. Kicsit ijesztő volt, mikor szikrák pattogtak a mikróban.
 Majd próbálkoztam porcelán piteformával, amiben nem karamellizálódótt az alma, csak bő levet eresztett és eláztatta a tésztát.
Végül a harmadik változat lett a befutó. Miután évekig üldöztem levehető nyelű fém edényt, majd lemaradtam a Stahl által forgalmazott Tarte Tatin formáról, egy hagyományos  fém piteformában kiviteleződött a csoda, melyet a tűzhelyen és a sütőben is használtam.  És elkészülte után méltó helyére került, a Karácsonyra kapott gyönyörű tortabúra alá.
A bevált recept:
Tészta: 200 g liszt, 160 g felkockázott hideg vaj, 1 tojás sárgája, 3 ek. hideg víz, csipet só.
6 db közepes méretű, savanykás alma nyolcadokra vágva, 180 g cukor, 70 g vaj
A hideg vajat elmorzsoljuk a lisztel, sóval, majd hozzáadjuk a vizet és a tojást, összegyúrjuk és 30 percig hűtőben pihentetjük.
Egy kb. 25 cm átmérőjű edényben (mely sütőbe is tehető) a cukrot és a vajat felolvasztjuk, belehelyezzük az almákat szép sorban és mérsékelt lángon 30-40 perc alatt karamellizáljuk a szaftot, míg az alma is megpuhul, kiereszti a nedvesség nagy részét. A sütőt 190 fokra melegítjük.
A tésztát lisztezett felületen kicsit nagyobbra nyújtjuk, mint a forma, ráhelyezzük az almákra és a széleit betűrjük. 30 perc alatt kisütjük, 5 perc várakozás után kiborítjuk. Vaníliafagyival, créme fraiche-sel isteni finom!

Íme:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése