2012. június 3., vasárnap

Citromos málnás habos pite

A recept a Good Food májusi számából való és már első ránézésre tudtam, hogy ezt meg kell csinálnom!
Nos, hozzáfogtam, amikor észrevettem, hogy magabiztos szakácsoknak ajánlott az elkészítése. Sebaj, gondoltam próbálkozom. De menet közben ért pár meglepetés. Először is az ajánlott piteforma kivehető aljú, 35x12cm-es kör??. Még kivehető aljú piteformát láttam is az Ikeában, de milyen kör az, ami 35x12-es? Vagy ha a 12 cm a magassága, 35 cm az átmérője, az is elég bizzar. Legalábbis én kis tapasztalatlan, még nem láttam ilyet. Ha valaki tudja, miről van szó, az légyszíves írja meg nekem! Így hát maradt a hagyományos 28 cm átmérőjű forma. A második problémával a lemon curd készítésekor találkoztam össze. A vajat vízgőz fölött megolvasztva és a tojásokat belecsorgatva nekem a tojás kissé kicsapódott, tehát le kellett venni a gőzről. Rögtön eszembe is jutott a TVPaprikás lemoncurd, amivel még nem fogtam mellé, legközelebb biztos így készítem.  Szerintem az összetevők fokozatos felmelegítése sokkal biztonságosabb megoldás, mint meleg vajba helyezni a hőre egyébként is érzékeny tojást. A recept meglehetősen nagy koleszterinbomba, hisz 12 tojást ír eredetileg. Ezen is muszáj voltam változtatni; feleslegesnek tartottam az amúgy 6 tojásos lemon curdot még 2 egész tojással+2 sárgájával gazdagítani. A cukor mennyiséget lecsökkentettem a tésztában és a fehérjehabban, mert a curd kifejezetten édes. Összességében egy rendkívül mutatós, finom desszert, melynek elkészítése időigényes, inkább célszerű előtte való nap nekifogni, mint amikor tálalni szeretnénk. Egy kicsit csalhatunk az idővel, ha készen vett lemoncurd-öt használunk, de szerintem kár lenne ettől az örömtől megfosztani magunkat. A lemoncurd ugyanis a desszertkészítés tárházát nyitja meg előttünk.

                                                                    Recept:

Lemon curd: 6 citrom kifacsart leve és lereszelt héja, 300 g cukor (szerintem 230 g is untig elég, de kóstolgassátok), 6 tojás, 150 g vaj
Pitetészta: 350 g liszt, 70 g porcukor (barna cukor lehetőleg), 2 tojás sárgája, csipet só, 200 g hideg felkockázott vaj, 4 tk. hideg víz
Hab:  4 tojásfehérje, 80 g porcukor, 1 tk. fehérborecet, 1 tk. kukoricakeményítő
+ 200 g málna, porcukor a díszítéshez

A lemon curd-höz a citromlében keverjük el a citromhéjat, adjuk hozzá a cukrot és a vajat, majd vízgőz felett folyamatosan keverve besűrítjük.
A tésztához robotgéppel összekeverjük a lisztet a vajjal és a sóval, majd ha homogén, morzsás a szerkezete, hozzáadjuk a cukrot, átkeverjük robotgéppel. Ezután adjuk hozzá a tojást, majd a vizet, így gyúrható masszát kapunk, melyet kézzel néhány mozdulattal gyúrjunk át. Lisztezett felületen kinyújtjuk kb. akkorára, mint a forma. Majd a pitesütőbe helyezzük, ujjal nyomkodva peremet készítünk neki és  fél órára hűtőbe helyezzük.
A sütőt 200 fokra előmelegítjük (gáz 6-os, lég 180). A tésztára sütőpapírt teszünk és a közepére sütőbabot (rizst, lencsét) helyezünk, hogy legyen helye a krémnek. Így sütjük vakon 15 percig, majd a sütőpapírt levéve még kb. 10 percig aranyszínűre. Vegyük ki, hagyjuk kihűlni. A tésztára helyezzük el a málnát, rákanalazzuk a lemon curd-öt.
A habhoz a tésztából megmaradt 2 fehérjét plusz 2 másikat verjünk kemény habbá, közben a porcukrot részletekben adagoljuk hozzá. Mehet bele az ecet és a keményítő. A habot kanalazzuk egyenletesen a citromkrémre, közben kanállal húzzunk a habból csúcsokat. 8 percre tegyük a sütőbe az előbb használt hőmérsékleten. Hűtsük ki, málnával, porcukorral meghintve tálaljuk
Egy kis könnyítés a munkában: Az interneten a sütőbabot kerámia pitesúly néven meg lehet vásárolni és így természetesen nem pazaroljuk a babot, rizst, lencsét.





4 megjegyzés:

  1. Drága Györcikém! Nagyon finom lett a pite, külön köszönöm, hogy gondoltál rám! Jól eltaláltad az ízek harmóniáját, na és a hab a tetején! Kati

    VálaszTörlés
  2. Egy kicsit édes lett, úgyhogy legközelebb még csökkentek a cukor mennyiségén. De te nagyon hálás vendég vagy! mindig a füredi túrótorta jut ilyenkor eszembe :-) Emlékszel?

    VálaszTörlés
  3. For the lemon curd

    2 unwaxed lemons, finely grated zest and juice
    2 eggs, lightly beaten
    50 g unsalted butter
    175 g caster sugar

    én a tojást, cukrot, citromot kikeverem, azt teszem vízgőz fölé, és amikor már kezd sűrűsödni, hozzáteszem a vajat. eddig kb. 10x csináltam, mindig 5/5 eredménnyel :)

    VálaszTörlés
  4. legközelebb kipróbálom ebben a sorrendben!
    Azt számolgattam közben, hogy a tiéd még édesebb lehet, mint az enyém, mert a fenti recept háromszoros mennyisége ennek, viszont a 175 g cukor x 3=515 g. Én csak 300 g cukrot tettem hozzá, de még így is sokallom. Mi a véleményed?

    VálaszTörlés